Best Year Ever

  • Documentary
  • 14min

Bogstaveligt talt en filmatisering af Richard Scarrys børnebogsklassiker, hvor selv ironien er oprigtig.

Bogstaveligt talt en filmatisering af Richard Scarrys børnebogsklassiker, hvor selv ironien er oprigtig.

Med en titel, der står i skærende ironisk kontrast til det forgangne år, har James N. Kienitz Wilkins ikke desto mindre skabt et værk, som i sin umiddelbare charme og oprigtighed er præcis hvad man ikke lige vidste, man havde brug for: nemlig en filmatisering af Richard Scarrys børnebogsklassiker, ‘Best Busy Year Ever’. Wilkins’ læser højt i en formidabel præstation, som naturligvis blot forsøger at følge med til mylderet af små og store begivenheder i bogen, der skildrer livet med leg og arbejde i en travl lille by - alt sammen illustreret i de fineste, akvarel-kolorerede tuschtegninger, som er affilmet i udsnit på grynet og tidløs 16mm film. Men som i alle klassikere er der mere mellem linjerne både hos Scarry og i Wilkins’ fortolkning, hvor den affirmative grundtone i Scarrys fabel ender med at spejle den noget mindre harmoniske ‘life-work balance’, som de fleste af os lever med. Men efter et år, der i hvert fald ikke kommer til at stå tilbage som noget historisk højdepunkt, er følelserne ikke desto mindre stadig ægte i Wilkins’ meta-fordobling af Scarrys hyldest til lykken, legen og livet.

Literally a film adaptation of Richard Scarry’s children’s book classic, where even the irony is genuine.

With a title that is in stark contrast to the reality of the past year, James N. Kienitz Wilkins has created a work that, thanks to its charm and sincerity, might be just the thing we didn’t know we needed: an adaptation of Richard Scarry’s children’s book classic ‘Best Busy Year Ever’. Wilkins reads aloud in a brilliant performance, which tries to keep up with the book’s myriad of small and large events and a life of work and play in a busy small town – all of it illustrated in the finest water-colour and ink drawings, filmed on analogue 16mm celluloid. But like in all classics, there is more between the lines in both Scarry’s original and Wilkins’s adaptation, where the affirmative mood in Scarry’s fable ends up mirroring the somewhat less harmonic work-life balance that most of us experience. But after a year that will definitely not become a highlight in history, the emotions are still real in Wilkins’s meta-reproduction of Scarry’s homage to happiness, play and social life.

Language

English

Subtitles

No subtitles

Country

United States

Studio

The Automatic Moving Co.